Mit csinál egy közbeszerzési tanácsadó?

Default

Mit csinál egy közbeszerzési tanácsadó?

A közbeszerzési tanácsadó és a pályázati rendszer

Ha a tenderekről, pályázatokról hallunk, abban szinte mindenki egyetért, hogy kell hozzá közbeszerzési tanácsadó, és az egész egy bonyolult rendszer. Mondhatni joggal alakult ki ez a feltételezés, hiszen a közbeszerzési rendszer nem egy olyan szakterület, ahova könnyen beláthat az ember, általában hosszas szakmai felkészülés után jut el csak oda egy egy delikvens, hogy kiigazodik a joggyakorlat ezen útvesztőiben. Hát még a nyelvezet. Persze egy jogásznak otthonos lehet, vagy legalábbis nem idegen, ugyanakkor más területről érkezőknek ez is egy külön talány.

Nem véletlen így talán, hogy magától értetődően véli mindenki, hogy közbeszerzési tanácsadó nélkül nem is érdemes belevágni. Nem minden pályázathoz kötelező felfogadni szaktanácsadót, bár az igaz, hogy sokkal kényelmesebb és biztonságosabb, ha van. Meg hát valljuk be, gyakran idő és energiahatékonyabb is. Mert persze a közbeszerzési szaktanácsadó pénzbe kerül. Ugyanakkor nekünk is sok időt spórol meg, meglátásaival növeli a pályázatunk sikerét, nem mellesleg tehermentesít minket a legszárazabb feladatok alól, amihez valószínű, hogy amúgy se nagyon fűlött a fogunk.

A közbeszerzési tanácsadó képzése

Kisgyerekek szinte sosem válaszolják arra a kérdésre, hogy mi leszel, ha nagy leszel: közbeszerzési tanácsadó! Felnőtt fejjel azonban már lesznek, akiket vonz a szakma, hiszen projektek sikereihez hozzájárulni egy önjutalmazó feladat, és ha valakit a joggyakorlat inkább pezsdít, mint taszít, ideális választás lehet ez a pálya. Az alapvető közbeszerzési tanácsadó egy OKJ-s tanfolyamot végzett. Ez persze nem az egyszerűbb, gyorsan letudató tanfolyamok közül kerül ki, egy év, legfeljebb kettő alatt elvégezhető.

Olyan pályázatokhoz azonban, melyekhez előírás a közbeszerzési tanácsadó cégek alkalmazása, nem elég ennyi, egy magasabb képzettség is szükséges. A szabályozás szerint negyven milliárd forintot meghaladó támogatás esetén, kiváltképp, ha EUs, illetve állami forrásokról beszélünk, már úgynevezett felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadóra, röviden FAKSZ-ra lesz szükség.

Hogy miben más a FAKSz, mint egy közbeszerzés tanácsadó?

Inkább úgy mondanám, hogy több. Elvégre a FAKSz alapfeltétele, hogy legyen közbeszerzési tanácsadói végzettségünk. A továbbiakra kiegészítő tanfolyamokkal készülhetünk fel, amik egy felől költséget, más felől időráfordítást igényelnek. Mindemellett a FAKSZ már megköveteli a felsőfokú végzettséget. Ez gyakran valamilyen jogászi területet jelent, mert így bizonyos területek átfedésben vannak és kisebb erőfeszítés elsajátítani ezt a szakmát. Kell további felelősségbiztosítás, ami szintén éves költség, valamint akkreditáció. Ez azt jelenti, hogy lekereshető a végzettségünk az állami adatbázisban bárki számára, aki esetleg a munkánk iránt érdeklődik.

Miben segít a közbeszerzési tanácsadó?

Sokan azonnal a pályázat megírására asszociálnak, ha a közbeszerzési tanácsadó feladataira gondolnak, pedig ez csak egy a sok közül és korántsem feltétlenül az első.

Ajánlatkérő és közbeszerzési tanácsadó

Aki kiírja a pályázatot, ugyanúgy rászorul egy szakértő segítségére. Minden ajánlatkérőnek volt egy első pályázata, amikor még csak sejtette, hogy mi fán terem ez az egész. De nekik is terhet vesz le a vállukról, ha egy közbeszerzési tanácsadó egyengeti az útjukat. A pályázati feltételek megalkotása, egyáltalán magának a pályázatnak a létrehozása elég kacifántos, sok tekintetben merev szabályokhoz kötött. A pályázat bírálati feltételeit például előre meg kell határoznunk, ugyanakkor nem szűrheti meg olyan mértékben a jelentkezőket, hogy csak egy adott cég váljon elfogultan jogosulttá a támogatásra. Hasonló a helyzet a bíráló bizottság összetételét nézve. Nem lehet egyik tag sem érdekelt a pályázat kimenetelében, ugyanakkor érteniük is kell hozzá, hiszen nekik kell elbírálni. Nem minden esetben könnyű ezt eldönteni, pláne egy egy belterjesebb szakma esetében, amiből hazánkban azért akad pár. Ilyenkor a közbeszerzési tanácsadó meglátására hagyatkozik az ajánlatkérő.

Ajánlattevő és a közbeszerzési tanácsadó

Alapvetően a közbeszerzési tanácsadó már úgynevezett pályázat monitoringgal is segítheti a pályázó életét. Munkájából adódóan úgyis figyeli a pályázatokat, a monitoring révén észleli, ha egy pályázat az adott ügyfelét esetleg érintheti, és ilyenkor értesítést küld. Ha a partner úgy dönt, pályáz, akkor jöhet magának a pályázati anyagnak az összeállítása. Ez alapvetően az ajánlattevő dolga, ám a jogi, formai követelmények szempontjából a közbeszerzési tanácsadó fogja átnézni. Ő biztosít minket arról, hogy a pályázat megfelel a joggyakorlatnak és ez biztosan nem lesz gátja a sikeres pályázatnak.

Nyertes pályázat esetén a kivitelezési szakaszban is j szolgálatot tesz a közbeszerzési tanácsadó. Ilyenkor korábban megadott mérföldkövek alapján ellenőrizheti az ajánlatkérő, hogy megadott ütemben folynak-e a munkálatok. Ezekre a mérföldkövekre a közbeszerzési szaktanácsadó figyelmeztet, segít megfelelően ütemezni a terveinket, illetve képviselheti is akár ügyfeleit, legyen az az ajánlatkérő vagy az ajánlattevő.

Back To Top