Milyen a jó műterem?

Default

Milyen a jó műterem?

A műterem lényege

Sokan gondolják, hogy műterem bármilyen helységből lehet, pedig fotósok ezrei kacagnának fel felháborodottan erre a gondolatra. Annyi elvárásnak kell eleget tegyen egy műterem, hogy a legideálisabb valójában az volna, ha már az építkezés kezdetén ezeket tartanék szem előtt nem csak abban az épületben, ahol a műterem lesz,hanem az össze környezőben együttvéve. Persze ilyen a világon sehol nincs, így értelemszerűen a stúdiók általában lakásokból alakíttatnak át, vagy épp egy egy otthon sarkában, terem elkerített részét nevezi ki a fotós műteremnek. De meddig is jó egy ilyen házi stúdió és mikor kell profin bérelni?

A házi műterem

Amikor az ember tanulja a szakmát, vagy egyszerűen csak kísérletezni szeretne valamivel, ami jó, ha közel van és kéznél, akkor a házi műterem még egész praktikus. Mert ahhoz, hogy kezdőként a fények, színek beállításával foglalkozzunk, teljesen felesleges hatalmas összegeket kiadni. Amikor még egy állványunk sincs, és megfelelő gépet se engedhetünk meg magunknak, nem feltétlenül érdemes azzal kezdeni, hogy fél napra kibérlünk egy stúdiót.

Mire figyeljünk akkor? A lakásunk, otthonunk olyan sarkát válasszuk, ahol jól tudjuk befolyásolni a fényeket. Ez ott kezdődik, hogy van fény, lehetőleg természetes fény. Tehát egy sok ablakos helységet keressünk, ahol nem csak a nap egy adott szakában, de szinte folyamatosan áramlik be a Napfény. Ezután rendezzük be úgy azt a részt, hogy ne csak az a tíz centi hely legyen tökéletes, amit le akarunk fotózni, hanem a környező minimum egy méter is. Mert közben mindenféle ötletünk lesz, át fogjuk tenni így úgy amúgy, fekvő kép, álló kép, odébb ment a fénypászma.. szóval sok hely kell.

Érdemes pár hátteret is összetákolni, sokat segíthet, ha hibás a fal. Nem kell hozzá sok, csak egy megfelelő anyag, vagy vászon. Arra kell egyedül vigyáznunk, hogy ne legyen gyűrött, mert az bizony látszódni fog. Illetve az sem árt, ha teljesen takar, a lágy függönyanyagok néha áttetszőek a fénydúsabb képeken és a mögöttük heverő égővörös táska kontúrja nem biztos, hogy a legjobb háttér.

Műterem választás

Persze az otthoni kísérletezések után egyszer eljön az a pillanat, amikor már az otthoni műterem sem tud többet nyújtani, nem tudunk tovább fejlődni. Ez kifejezetten jó, hiszen azt jelenti, fejlődtünk. Ugyanakkor azt is jelenti, hogy nőttek az igényeink. Ilyenkor jön el az a pont, ahol műtermet kell választanunk és foglalnunk. Mit is figyeljünk ilyenkor?

Legyen jól megközelíthető helyen. Ha nincs sok felszerelésünk, akkor bérelni fogunk, erre érdemes elkülöníteni némi tőkét, mert anélkül fölösleges a stúdiót egyáltalán kibérelni. Hozzuk ki belőle a maximumot. Ha van sok felszerelésünk, akkor azt el kell juttatni a stúdióhoz, a derítőlámpákat pedig nem valószínű, hogy a buszon fogjuk utaztatni, úgyhogy legyen parkoló! Ha utcán parkolunk, bele kell kalkuláljuk a parkolási díjat is az egyenletbe, de a legjobb, ha saját parkolóval rendelkezik a műterem

Még inkább álomszerű, ha még liftje is van, de ne legyünk telhetetlenek, inkább jöjjön velünk egy haver, aki segít, vagy szóljunk előre a műteremnek, hogy asszisztensre van szükségünk. Első alkalommal asszisztenst kérni, nem bagatell? Hiszen ezen a szinten valószínűleg az asszisztens többet tud nálunk. Nem ez a lényeg. Az asszisztens nem azért asszisztens, mert kevésbé lenne képzett. Azért van ott, hogy segítsen. Van terepismerete, tudja, mit hol tartanak, és sokat gyorsít azon, hogy beállítsuk megfelelően a képet. Nem kell úgy csinálnunk, mintha vérprofik lennénk, nem fognak kinézni minket és szívesen segítenek.

Hogyan készüljünk a műterem bérlésre?

Ha már ennyi időt, pénzt és energiát rászánunk, akkor készüljünk fel rendesen. Tudnunk kell, hogy milyen kompozíciót akarunk lőni, kell-e hozzá más szakember – sminkes, fodrász, modell – vagy csak mi és egy tál alma a sötétben. Tudnunk kell előre, körülbelül milyen képet akarunk létrehozni. Ehhez nyugodtan vadásszunk a neten referenciákat, és nézzük meg adott fotós, hogyan érte el azt. Ez alapján tudjuk, mire van szükségünk a műteremben és egy felől olyan stúdiót foglalunk, másfelől olyan géppel, eszközökkel és tudással felvértezve érkezünk.

Semmiképpen se késsünk. A mi időnkből megy, de ettől nem maradhatunk tovább. Ha modellel fotózunk, hívjuk legalább egy fél órával későbbre, mint a bérlés kezdete. Miért? Mert idő, amíg beállítunk mindent, pláne, ha először csináljuk, pláne, ha még a műteremben is először vagyunk. Nem mellesleg, ha van esélyünk egy előzetes bejárást kieszközölni, az a legjobb. Persze, a modellünk is lehet, hogy még tizenöt percet a sminkszékben fog ülni, de első alkalommal inkább mi várjunk őrá, mint fordítva. Biztosan találunk addig is valamit, amit lehetne jobban megtervezni vagy beállítani.

Ne számítsunk rá, hogy minden flottul megy majd. Ezzel semmi gond nincs. Legyen a modellünk, társaságunk is kellemes, akikkel jó hangulatban telik a fotózás – na nem olyan túl jó hangulatba, hogy a munkáról megfeledkeznénk – és akkor nem is fogunk izgulni, hogy mit, hogyan csinálunk, milyenek látszunk. Csak lazán, hiszen tanulunk. És élvezzük ki a sikert!

Back To Top